Bouwgroep Dijkstra Draisma kiest voor neonverlichting van Matthijssen – ten Have

11-10-2017

Bouwgroep Dijkstra Draisma (BGDD) staat er met grote neonletters op de bedrijfsgebouwen. Dijkstra Draisma is een bouwbedrijf met 325 medewerkers en een jaaromzet van zo’n 150 miljoen. Bouwgroep Dijkstra Draisma heeft duidelijk een naam hoog te houden, en dat doet het bedrijf ook letterlijk en in stijl: in prachtige neonletters boven op de bedrijfsgevels.

Als bedrijvenbeheerder van BGDD is Wibo Douma niet alleen verantwoordelijk voor alle bedrijfsgebouwen van het concern, maar ook voor de vele gebouwen die door BGDD worden verhuurd. Hij vertelt waarom zijn bedrijf kiest voor echt neon en Matthijssen – ten Have.

Wij kiezen voor de klassieke en professionele uitstraling van neon

Douma: “Voor ons als familiebedrijf is er qua reclamebelettering eigenlijk maar één optie: wij kiezen voor de klassieke en professionele uitstraling van neon. Toen de oude belettering op ons hoofdkantoor in Dokkum aan groot onderhoud toe was, heb ik gewoon gegoogled. Zo kwam ik bij Matthijssen – ten Have Lichtreclame uit Groningen terecht. Een gelukkige keuze, dat werd me al snel duidelijk toen ik contact opnam. Er was meteen een klik. Matthijssen – ten Have is een familiebedrijf, net zoals Dijkstra Draisma. Dat merk je aan alles: korte lijnen, gedreven medewerkers, een praktische aanpak en een persoonlijk betrokken directie. Onze reparatie werd snel en goed uitgevoerd. Logisch dus dat we daarna zaken zijn blijven doen met ze toen we daarna gevelreclame wilden laten plaatsen op onze nieuwbouw.”

Neon en lichtreclame Dijkstra Draisma. Foto van Anne Meinema

Neonletters op pand van bouwgroep Dijkstra Draisma

Veel ontwikkelingen en uitbreidingen

Dijkstra Draisma is volop in ontwikkeling. Zo is er een extra vestiging geopend en transformeerde zij onlangs één van haar locaties in Dokkum tot een hypermoderne fabriek voor gevelelementen, die onder andere toegepast worden bij nul-op-de-meterwoningen. Ook deze locaties moesten natuurlijk goed herkenbaar worden en een professionele uitstraling krijgen. Kortom, de naam en het kleurige bedrijfslogo logo moesten op de gevel.

Douma: “Neon is als het ware schrijven met licht, dat vind je in geen enkele andere techniek voor het maken van reclamebelettering.  Ook in deze moderne tijd is het maken van de echte neonletters nog steeds een echt ambacht. Die klassieke en ambachtelijke uitstraling is echt iets dat bij een familiebedrijf als het onze past.”

Neonletters op pand Dijkstra Draisma

Neon is als het ware schrijven met licht

Ook de aanpak van Matthijssen – ten Have sprak Douma meteen aan. “Ik had rechtstreeks contact met Georgette Matthijssen zelf. Ze verzorgde onze vervolgopdrachten persoonlijk. Matthijssen – ten Have maakte meerdere ontwerpen, waaruit we het ontwerp kozen dat we het best bij onze vestigingen vonden passen. Neon is helder, sfeervol en leverbaar in iedere kleur. Doordat het werkt met lichtgevende gassen heeft het een mooie egale uitstraling, die je in geen enkel ander product zo vindt. Dat hebben we bijvoorbeeld nodig voor de grotere vlakken in ons logo. Het maken van neonbelettering is specialistisch maatwerk en dat bleek het bedrijf uit Groningen wel toevertrouwd te zijn. Matthijssen – ten Have ontwerpt, bouwt, en plaatst de letters zelf. Kort na de ontwerpfase kwamen de monteurs met de hoogwerker om alles te installeren. Uiterst nette en vriendelijke mensen, die het werk met zichtbaar plezier deden. Dus: niets dan lof voor de hele uitvoering, van ontwerp tot resultaat.”

 

Honderd jaar techniek en mystiek van Neon

Neonlicht. Alleen het woord al heeft sfeer. Het doet denken zwoele zomeravonden vol spanning en vertier. Neonletters zijn modern en tegelijkertijd is neon de klassieke gevelreclame. Neonlicht wordt opgewekt door een hoge spanning tot wel 10.000 volt te zetten op een glazen buis die onder lage druk gevuld is met neongas. De buizen worden aan de binnenkant vaak voorzien van een laagje fosfor, zodat ze ook fosforescerend licht geven. Als er tussen een kathode en anode spanning op wordt gezet, begint het edelgas een warme egale gloed af te geven: het bekende neonlicht. De buizen kunnen tot wel dertig meter lang zijn. De vakman kan ze bijna iedere gewenste vorm geven. Daarbij gebruikt hij gasbranders om het glas buigbaar te maken. Het bewerken van de glazen buizen tot letters is een ambacht dat nog steeds met de hand wordt bedreven. Door bijmenging van andere gassen kunnen neonlampen licht produceren in iedere gewenste kleur.

Neonletters in proces van Dijkstra Draisma

De opkomst van Neon

De neonlamp werd in 1898 in Frankrijk ontdekt en voor het eerst toegepast op een grote autoshow in Parijs in 1902. De overweldigende hoeveelheid rood licht maakte meteen een onvergetelijke indruk op het publiek. Het duurde een tijd voordat neongas in industriële hoeveelheden kon worden geproduceerd. Ook moest het proces om andere kleuren licht te produceren verder worden ontwikkeld, door te experimenteren met bijmenging van andere gassen, zoals argon en kwik.

De vakman kan ze bijna iedere gewenste vorm geven

Tussen 1920 en 1950 werd neonreclame populair in de Verenigde Staten, waar het is gaan gelden als cultureel erfgoed. Stadcentra zoals Times Square in New York werden er feestelijk mee werden verlicht. Las Vegas werd de enige stad ter wereld die niet te herkennen was aan de wolkenkrabbers, maar aan de grote en uitbundige neonborden die er, knipperend in alle kleuren ter wereld, streden om de aandacht van de bezoeker. Daarnaast werd neon al snel toegepast voor displays in de industrie, maar er waren ook kunstenaars die zich specialiseerden in het gebruik van neon.

Hoewel neon tegenwoordig concurrentie heeft van nieuwe technieken zoals LED, blijft er nu honderd jaar na de ontdekking nog steeds grote vraag naar neon. De vormbaarheid van de buizen, het egale licht en kleurenrijkdom van neon blijven uniek. Daarnaast staat neon bekend om zijn lange levensduur.

Bel ons gerust!
050 577 00 15
Offerte / informatie
aanvragen